5 Gouden SEO regels

29 Juni 2011, Luuk Barten

Vindbaarheid vergroten met 5 SEO regels

Er zijn op internet een tal van bedrijven te vinden die bergen met goud beloven als het gaat om SEO (search engine optimization). Iedere SEO specialist heeft ook een eigen checklist met tips en trucs om een website beter vindbaar te maken. Deze checklist wordt met de jaren heen ook weer telkens aangepast met nieuwe ervaringen. Hieronder een paar gouden regels welke Elicit door de jaren heen is gaan toepassen voor het verbeteren van SEO.

Regel 1: Pas de juiste techniek toe

Elicit heeft een technische achtergrond dus is onze kennis en ervaring op dit gebied het sterkst. De volgende 3 factoren zijn van groot belang als het om techniek gaat bij het verbeteren van je vindbaarheid.

Kwaliteit van HTML

De kwaliteit van de HTML code zegt veel over de inhoud.

  • Wordt er gebruik gemaakt van de juiste META elementen zoals description, title en keywords (tegenwoordig niet meer zo belangrijk)?
  • Wordt er gebruik gemaakt van de juiste HTML elementen zoals headings en paragrafen?
  • Worden de verschillende onderdelen van de website foutief gepositioneerd met een TABLE waardoor zoekmachines denken dat je data in een tabel presenteert?
  • Of wordt er gebruik gemaakt van DIV elementen met een stylesheet?
  • Is de website volgens W3C (voor het grootste gedeelte) correct?

Dit zijn allemaal kleine aanpassingen welke de kwaliteit van je HTML en pagina structuur al enorm kunnen verbeteren.

Website structuur

De structuur van de website helpt zoekmachines om te doorgronden hoe dat de informatie wordt aangeboden. Stel je hebt een website met verschillende type producten en of diensten. Dan kan de structuur en bijbehorende link naar twee verschillende producten of dienst er als volgt uit zien:
http://www.mijnsite.nl/?cat=1&prod_id=2 http://www.mijnsite.nl/?cat=2&prod_id=3 De pagina is dan nog steeds uniek vergeleken met een andere product pagina, maar de structuur van de website is niet duidelijk. Een beter voorbeeld van structuur is:
http://www.mijnsite.nl/gereedschap/hamers.html http://www.mijnsite.nl/diensten/schilderwerk.html In dit laatste voorbeeld wordt er goed gebruik gemaakt van structuur in de URL en naamgeving van de pagina. Indien er in de toekomst steeds meer gereedschap pagina's worden toegevoegd aan de map "gereedschap" zullen zoekmachines dit gaan erkennen als een belangrijke categorie van je website.

Goed gebruik van redirects

De pagina's van een website dragen door de tijd heen bij aan de waarde van een website voor onderwerp x. Hoe ouder de pagina's, des te meer heeft de website iets te vertellen over onderwerp x. Het is dus zonde als er door een aanpassing in de structuur van de website een oude, al reeds geïndexeerde pagina opeens niet meer beschikbaar is. Het opeens ontbreken van pagina's kan de vindbaarheid drastische schade toebrengen. In dit geval kun je het beste met een zogenaamde 301 redirect er voor zorgen dat bezoekers van de oude pagina uitkomen op de nieuwe locatie van de pagina.

Een 301 redirect vertelt de bezoeker of zoekmachine dat de pagina voortaan op een nieuwe locatie te vinden is. Zoekmachines nemen deze melding over en zullen naar verloop van tijd de eerder geïndexeerde pagina locatie gaan vervangen met de nieuwe. Met een 301 vang je niet alleen geïndexeerde pagina's af die niet meer kloppen, maar ook externe links die nog naar de oude pagina gaan.

Regel 2: Unieke Inhoud

Pagina's worden geïndexeerd op hun unieke waarde en bijdrage die ze leveren aan een bepaald onderwerp. Hoe unieker de pagina, des te groter de kans dat er goed is nagedacht over de informatie die er op staat en des te groter de kans dat deze inhoud een nuttige bijdrage levert aan het onderwerp. Dubbele inhoud (duplicate content) wordt daarom zwaar bestraft qua indexering.
Tekstschrijvers die gespecialiseerd zijn in SEO zijn daarom voor grote bedrijven geen overbodige luxe. Bedenk wel dat het specifiek schrijven ook ten koste kan gaan van de gebruikers ervaring van de bezoeker die daadwerkelijk op zoek is naar informatie over onderwerp X.

Regel 3: Pleeg onderhoud en blijf dynamisch

Als je eenmaal alles op de rails hebt (toepassing van juiste technieken, een optimale website structuur en unieke content), is het verleidelijk om te concluderen dat je klaar bent. Je hebt immers alles op het gebied van SEO gedaan waar je website aan hoort te voldoen. Helaas is al het bovengenoemde alleen de voorbereiding. Vanaf dit punt is het belangrijk dat je informatie gaat verzamelen over de vindbaarheid en de bezoekers van je website. Dit om aanpassingen te maken waar nodig. Er zijn 3 belangrijke redenen waarom je je website moet onderhouden en aanpassen:

Continue vernieuwing

Vernieuw de inhoud van je website door zowel bestaande informatie aan te passen als nieuwe te plaatsen. Dit zorgt er voor dat je website altijd "vers" blijft.

Aanpassen aan bezoekers

Indien je bezoekers het meeste gebruik maken van product X of dienst Y dan kan het nuttig zijn deze diensten meer naar de voorgrond te plaatsen. Zet ze desnoods op de voorpagina.

Nieuwe kansen

Doordat je inzicht krijgt in de inhoud waar bezoekers naar zoeken en via welke termen ze op je website binnen komen, kun je eventueel nieuwe en bestaande content hier op afstemmen.

Regel 4: Zorg voor externe links

Externe links zijn een van de meest waardevolle bijdragen aan je vindbaarheid. Link building word dan ook vaak als een speciaal vakgebied gezien. Hoe meer andere websites naar jouw website linken des te meer "stemmen" krijg je van het internet. Een link zegt als het ware "Als je meer informatie wilt over onderwerp X, kun je het beste naar deze website gaan".

Hoe kom ik aan externe links?

Over het algemeen is het lastig om andere websites naar je te laten linken. Indien je goede bedrijfsrelaties hebt in een bepaalde branche zou je de mogelijkheden kunnen bekijken om elkaar aan te vullen met links, maar de beste manier om het aantal externe links te verhogen is door unieke inhoud te plaatsen waar iedereen iets aan heeft. Dit zorgt er voor dat men graag naar je linkt. Dit brengt ons naar het volgende punt van deze weblog: kwaliteit van inhoud.

Regel 5: Verhoog de kwaliteit van je inhoud

De bovenstaande tips en trucs hebben allemaal betrekking op het aanpassen van je website om de vindbaarheid te verhogen. Dit gaat echter vaak ten kosten van de kwaliteit van de inhoud. Web artikelen worden geoptimaliseerd op zoekwoorden in plaats van de bezoeker van kwalitatief hoge informatie te voorzien.

Google en Panda

Omdat zoekmachines na een zoekopdracht de meest relevante link boven willen tonen proberen ze er alles aan te doen om de kwaliteit goed te kunnen meten. Sinds de introductie van het Panda algoritme is hier een grote stap in gemaakt. Op basis van website kwaliteitsonderzoeken onder internet gebruikers zijn er een hoop technische en inhoudelijke website eigenschappen verzameld welke kunnen voorspellen of dat een website wel of niet gebruiksvriendelijk zal zijn, mooi is, en de bezoeker een prettige ervaring biedt. Met deze eigenschappen wordt er met de Panda update het kaf van het koren gescheiden. Websites met de juiste eigenschappen krijgen een duwtje in de rug en komen hoger uit. Websites zonder deze eigenschappen dalen juist. Dit zorgt er voor dat zoekmachines meer waarde kunnen gaan hechten aan gebruiksvriendelijke en nuttige websites. Iets wat voorheen minder belangrijk was in de wereld van SEO. Door deze update is het alleen toepassen van de juiste SEO technieken bijna niet meer voldoende. Gebruiksvriendelijkheid en vormgeving beginnen nu ook een belangrijke rol te spelen.

Elicit, vindbaarheid, SEO analyse en techniek

Bent u benieuwd hoe dat de bovenstaande gouden regels toe te passen zijn op uw website of wilt u meer weten over vindbaarheid en SEO? Neem dan contact met ons op om te kijken wat Elicit voor u kan betekenen.

Over de auteur

Luuk Barten is sinds 2006 actief als front-end developer en mede-eigenaar van Elicit en geeft daarnaast cursussen webdesign. Overweeg je te investeren in een (maatwerk) website? neem dan gerust contact op met Elicit om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.

comments powered by Disqus

Code bits

Korte bits over webdesign, webdevelopment, css html en javascript.

Contact

Neem contact op met Elicit voor vragen, vrijblijvend advies of het aanvragen van een offerte.

Elicit
Stationsstraat 35
5281GA Boxtel

+31 (0)411-671519
info@elicit.nl